Leguaan of Geit?

11 maart 2013 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Hallo Iedereen,

De hoogste tijd voor weer een update van mijn kant. Het leven hier begint al iets gewoner te worden. Ik werk mijn uren op het centrum, weet wat ik in mijn vrije tijd kan doen. Toch merk ik echt dat de tijd me echt voorbij vliegt. De eerste maand zit er al bijna weer op!

Het werk bij Krusada vind ik nog steeds erg leuk. De rust is op het mannencentrum weer wat terug gekomen. Ik vind steeds meer mijn draai en weet welke afspraken er zijn. Sommige gasten kunnen om de kleinste dingen uit hun fel springen en ik leer ook veel van collega’s hoe ze daar mee om gaan etc. We hebben een leuk team, al is het team zeer wisselend. De mensen die bij Krusada komen werken blijven vaak niet langer dan een jaar. Het hele jaar door is het welkom heten en afscheid nemen. Aankomende week zal ik ook een meisje van het vliegveld afhalen die komt bij mij in het vrijwilligershuis wonen. Zij komt ook bij ons op het mannencentrum werken dus ik ben benieuwd hoe zij de dingen ervaart! Verder wat het centrum betreft: heeft een van de gasten helaas zijn behandeling moeten beëindigen, maar als het goed is zijn er twee nieuwe gasten in aantocht! Deze mannen komen vanaf de Walkin. Daar heb ik nu ook twee keer meegedraaid. De walkin zit in het plaatsje Antriol waar ik ook woon. En daar worden mensen voorzien in hun eerste basisbehoeftes als eten, drinken, schone kleren, een douche en wat liefde! Ook gaan de medewerkers van de Walkin de straat op en langs de plekken waar drugs gebruikt word. Op de Walkin verwijzen door en zo komen mensen ook op het mannencentrum terecht waar ze uiteindelijk een verslavingsvrij leven in willen gaan. We hebben plek zat dus laat ze maar komen!

Van de week ben ik ook met twee gasten de “mondi” (bosjes) in gegaan wilden ze parkietennesten aan mij laten zien en eigenlijk het liefst ook leguaan vangen. Ja, leguaan en geit eet ik hier! Hmm.. ik vind de leguaan lekkerder dan de geit. Één van de gasten kan heerlijke Leguanensoep maken.. jummie! Hij had deze soep ook gemaakt voor de opendag. Krusada bestond 12,5 jaar! Een geslaagde dag! Met ik geloof 85 bezoekers. En dat is voor een eiland als Bonaire best goeie opkomst.

In de kerk word er de eerste van de maand in 3 talen voor Bonaire gebeden; in het Papiaments, Nederlands en Portugees. Dan wordt de vlag van Bonaire naar binnen gedragen en daarna gezongen. Daarnaast kun je als je oom/tante/broer/zus of jij zelf jarig bent geweest naar voren komen wordt er ook voor je gebeden. Sommige mensen uit de kerk staan er werkelijk waar elke week!

Het wonen hier op Bonaire vind ik vooral fijn omdat het weer zo fijn is. Al hebben we afgelopen paar dagen wat bewolking dan nog is het heerlijk warm weer. Geen jas aan! En ’s avonds lekker op de veranda zitten terwijl er een aantal loslopende ezels voorbij komen herrie maken. Ezels zijn eigenwijze dieren als ik naar het werk rijd moet ik af en toe gewoon stoppen omdat ze niet aan de kant gaan! Laatst gingen we ’s avonds nog de berg op, het geluid van de zee en de enorme hoeveelheid sterren maakte het erg indrukwekkend! Ja, soms kijk ik sterren en dan denk ik: dit zijn de zelfde sterren die ze in Nederland ook zien.. Grappig dat je zo ver weg kan zijn maar toch dezelfde sterren ziet! Gisteravond om half 10 viel ineens de elektriciteit uit, stik donker op Bonaire. Geen lantarenpaal die het deed best gevaarlijk. Gelukkig hadden we nog een paar kaarsjes in huis en hebben we gewacht tot middernacht toen ging het stroom weer aan. Je kan wel proberen te slapen maar eigenlijk is het te warm zonder ventilator aan. Vandaag heb ik een studiedag. Zo wat is dat moeilijk om te studeren terwijl je op dit mooie eiland zit en verlangt naar de blauwe zee. Ik heb contant het idee dat de blauwe zee me roept!) Maar goed tijd om wat te gaan doen, morgen naar de bieb dus zal kijken wat ik nodig heb en hoe dat er hier uit ziet. En foto’s maken ben ik nog niet zo goed in, maar ik zal even wat foto’s van een collega vragen van de opendag kunnen jullie zien op wat voor terrein ik me dagelijks beweeg.

Groet Nicolien

1. Geert:
    11 maart 2013
    Doe mij dat weer weer! Hier ligt momenteel wéééééér sneeuw...
  2. Jillian:
    11 maart 2013
    Ha harde werkster! Goed knallen voor school he?! xxx En ik ben het helemaal met Geert eens, doe mij dat weer hier ook maar, man shittysnow again...
  3. Grytsje:
    11 maart 2013
    Inderdaad wat vliegt de tijd voorbij. Wij zitten hier alweer in de sneeuw en jij geniet daar van het lekkere weer! Heerlijk hoor. Leuk om te lezen wat je allemaal doet en beleefd. kan je daar ook ezel rijden?:P Die foto moet ik dan sowieso zien! hihi.. Ik mis je meid! veel plezier xx
  4. Roos:
    11 maart 2013
    Hé Dushi! De blauwe zee roept mij ook...maar ik kan er maar niet bijkomen ;) Geniet!!
  5. Harold:
    11 maart 2013
    Ha! Idd lekker weer! Daar heb ik ook wel weer zin in! En leguaan is helemaal 'in' nu bij jou? Grappig!! Ben benieuwd waar dat een beetje naar smaakt.. En al een bike gekocht? Of dat nog niet... Enjoy the stars!! Hier in NL zien we ze wat minder vaak... Groetjes! En ben benieuwd naar de kiekjes :D
  6. Nico:
    13 maart 2013
    Klinkt goed! Veel plezier nog:-)
  7. Michiel en Hilmar:
    13 maart 2013
    Jaloers!!!!
  8. Herman E:
    16 maart 2013
    cool om te lezen Nicolien. Ik hoop dat je die foto's kan fixen want ik ben in ieder geval erg benieuwd!